-
JesteÅ› tutaj:
Start
- Przedmiot działalności i kompetencje
Przedmiot działalności i kompetencje
Przedmiotem działalności szkoły jest działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza na poziomie Szkoły Podstawowej.
Dyrektor szkoÅ‚y kontroluje speÅ‚nianie obowiÄ…zku szkolnego przez dzieci zamieszkaÅ‚e w obwodzie szkoÅ‚y i prowadzi ewidencjÄ™ speÅ‚niania obowiÄ…zku szkolnego. NiespeÅ‚nianie obowiÄ…zku szkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postÄ™powaniu egzekucyjnym w administracji.
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty umożliwiając uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa, ukończenia szkoły i pozwalających kontynuować naukę na kolejnym etapie kształcenia.
SzczegóÅ‚owe cele i zadania okreÅ›la Statut SzkoÅ‚y.
SzczegóÅ‚owe kompetencje organów szkoÅ‚y okreÅ›la Statut SzkoÅ‚y.
â…
1. Organami Szkoły Podstawowej są:
1) dyrektor szkoły,
2) rada pedagogiczna,
3) samorzÄ…d uczniowski,
4) rada rodziców.
2. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postÄ™powania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez dyrektora w sprawach z zakresu obowiÄ…zku szkolnego uczniów, jest Kujawsko-Pomorski Kurator OÅ›wiaty.
3. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez dyrektora w sprawach dotyczących awansu zawodowego nauczycieli, jest organ prowadzący szkołę.
â…¡
1. Dyrektor kieruje szkołą, jest jej przedstawicielem na zewnÄ…trz, jest przeÅ‚ożonym sÅ‚użbowym wszystkich pracowników szkoÅ‚y, przewodniczÄ…cym rady pedagogicznej.
2. Dyrektor jako przewodniczÄ…cy rady pedagogicznej jest zobowiÄ…zany do:
1) tworzenia atmosfery życzliwoÅ›ci i zgodnego wspóÅ‚dziaÅ‚ania wszystkich czÅ‚onków rady pedagogicznej w celu podnoszenia jakoÅ›ci pracy,
2) podejmowania działań umożliwiających rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz Szkoły Podstawowej,
3) dbania o autorytet rady pedagogicznej, ochrony praw i godnoÅ›ci nauczycieli, oddziaÅ‚ywania na postawÄ™ nauczycieli, pobudzania ich do twórczej pracy, innowacji i podnoszenia kwalifikacji,
4) zapoznawania rady pedagogicznej z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego oraz omawiania trybu i form ich realizacji.
3. Do kompetencji dyrektora należy w szczególnoÅ›ci:
1) kierowanie działalnością Szkoły podstawowej oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do zatrudnionych nauczycieli,
3) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne dziaÅ‚ania prozdrowotne,
4) realizacja uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
5)dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły, ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
6) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
7) wspóÅ‚dziaÅ‚anie ze szkoÅ‚ami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
8) odpowiedzialność za właściwą organizację i przebieg egzaminu w klasie VIII,
9) stwarzanie warunków do dziaÅ‚ania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeÅ„ i innych organizacji, w szczególnoÅ›ci organizacji harcerskich, których celem statutowym jest dziaÅ‚alność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form dziaÅ‚alnoÅ›ci dydaktycznej, wychowawczej, opiekuÅ„czej i innowacyjnej szkoÅ‚y,
10) występowanie do Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
11) przedstawianie radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikajÄ…cych ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o dziaÅ‚alnoÅ›ci szkoÅ‚y,
12) wstrzymywanie wykonania uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących, niezgodnych z przepisami prawa,
13) wydawanie zezwolenia na speÅ‚nianie przez dziecko obowiÄ…zku szkolnego poza szkołą oraz okreÅ›lenie warunków jego speÅ‚niania,
14) kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci mieszkające w obwodzie szkoły podstawowej,
15) dopuszczanie do użytku w szkole zaproponowanych przez nauczycieli programów nauczania, podrÄ™czników, materiaÅ‚ów edukacyjnych oraz ćwiczeniowych,
16) podawanie do publicznej wiadomoÅ›ci zestawu podrÄ™czników, które bÄ™dÄ… obowiÄ…zywać od poczÄ…tku nastÄ™pnego roku szkolnego,
17) zezwalanie uczniowi na indywidualny program lub tok nauki,
18) organizowanie uczniowi, który posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, takiego nauczania,
19) ustalanie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
20) organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom,
21) ustalanie na podstawie ramowego planu nauczania dla poszczególnych klas i oddziaÅ‚ów tygodniowego rozkÅ‚adu zajęć,
22) realizacja zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,
23) wdrażanie odpowiednich Å›rodków technicznych i organizacyjnych zapewniajÄ…cych zgodność przetwarzania danych osobowych przez szkołę lub placówkÄ™ z przepisami o ochronie danych osobowych.
4. Do kompetencji dyrektora, wynikajÄ…cych z ustawy – Karta Nauczyciela oraz Kodeks pracy należy w szczególnoÅ›ci:
1) kierowanie jako kierownik zakÅ‚adem pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebÄ™dÄ…cych nauczycielami,
2) decydowanie w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoÅ‚y,
3) decydowanie w sprawach przyznawania nagród oraz wymierzania kar porzÄ…dkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoÅ‚y,
4) wystÄ™powanie z wnioskami w sprawach odznaczeÅ„, nagród i innych wyróżnieÅ„ dla nauczycieli oraz pozostaÅ‚ych pracowników szkoÅ‚y,
5) dokonywanie oceny pracy nauczycieli oraz pozostaÅ‚ych pracowników szkoÅ‚y majÄ…cych status pracowników samorzÄ…dowych,
6) sprawowanie opieki nad dziećmi uczącymi się w szkole,
7) odpowiedzialność za dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy poziom szkoły,
8) tworzenie warunków do rozwijania samorzÄ…dnej i samodzielnej pracy uczniów,
9) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań oraz doskonaleniu zawodowym,
10) zapewnienie, w miarÄ™ możliwoÅ›ci, odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadaÅ„ dydaktycznych i opiekuÅ„czo-wychowawczych,
11) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
12) organizowanie procesu awansu zawodowego nauczycieli,
13) zawieszenie w peÅ‚nieniu obowiÄ…zków nauczyciela, przeciwko któremu wszczÄ™to postÄ™powanie karne lub zÅ‚ożono wniosek o wszczÄ™cie postÄ™powania dyscyplinarnego,
14) zawieszenie w peÅ‚nieniu obowiÄ…zków nauczyciela, jeżeli wszczÄ™te postÄ™powanie karne lub zÅ‚ożony wniosek o wszczÄ™cie postÄ™powania dyscyplinarnego dotyczy naruszenia praw i dobra dziecka,
15) wspóÅ‚dziaÅ‚anie z zakÅ‚adowymi organizacjami zwiÄ…zkowymi, w zakresie ustalonym ustawÄ… o zwiÄ…zkach zawodowych,
16) administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem tegoż funduszu, stanowiącym odrębny dokument,
5. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadaÅ„ wspóÅ‚pracuje z radÄ… pedagogicznÄ…, radÄ… rodziców i samorzÄ…dem uczniowskim.
6. Dyrektor wydaje zarządzenia we wszystkich sprawach związanych z właściwą organizacją procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego w szkole.
7. Zarządzenia dyrektora podlegają ogłoszeniu drogą mailową oraz na gazetce dyrektora w pokoju nauczycielskim.
8. W sytuacji, gdy dziecko choruje na chorobÄ™ przewlekłą, rodzic lub opiekun prawny pisze podanie do dyrektora z proÅ›bÄ… o możliwość podania leku, który umożliwi mu normalne funkcjonowanie. Rodzic informuje o chorobie i sposobie podania koniecznych leków. Nauczyciel, wyrażajÄ…c zgodÄ™ na podanie leku, musi podpisać oÅ›wiadczenie, że zapoznaÅ‚ siÄ™ z chorobÄ… dziecka i sposobem podawania koniecznych medykamentów. ( D.U., 11 czerwca 2019r., Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019r. o opiece zdrowotnej nad uczniami, rozdziaÅ‚ 4)
â…¢
1. RadÄ™ pedagogicznÄ… tworzÄ… dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole Podstawowej.
W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego na wniosek lub za zgodą rady pedagogicznej.
2. Do jej kompetencji stanowiących należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoÅ‚y,
2) podejmowanie uchwaÅ‚ w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwaÅ‚ w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole po opinii Rady Rodziców,
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
5) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujÄ…cy nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoÅ‚y.
3. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególnoÅ›ci:
1) organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
2) projekt planu finansowego szkoły,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeÅ„, nagród i innych wyróżnieÅ„,
4) wnioski dyrektora dotyczÄ…ce kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole,
5) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
6) wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki ucznia,
7) zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego lub program nauczania,
8) dopuszczenie do użytku w szkole zaproponowanego programu nauczania w szkole podstawowej, zestawu podrÄ™czników, materiaÅ‚ów edukacyjnych oraz ćwiczeniowych,
9) zamiar powierzenia stanowiska dyrektora szkoły, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił,
10) przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora,
11) ustalanie dodatkowych dni wolnych od zajęć,
12) wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania,
4. Rada pedagogiczna deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyÅ‚aniajÄ…cej kandydata na stanowisko dyrektora SzkoÅ‚y Podstawowej.
5. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu oraz jego zmian i uchwala statut lub jego zmiany.
6. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego Szkołę Podstawowej o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły oraz odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole.
7. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci, który jest odrÄ™bnym dokumentem. Zebrania rady pedagogicznej sÄ… protokoÅ‚owane. Spotkania mogÄ… odbywać siÄ™ w formie stacjonarnej i zdalnej.
8. Osoby uczestniczÄ…ce w zebraniach rady sÄ… zobowiÄ…zane do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogÄ… naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoÅ‚y.
â…£
1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Organem samorządu jest rada samorządu uczniowskiego.
2. Zasady wybierania i dziaÅ‚ania rady samorzÄ…du uczniowskiego okreÅ›la regulamin uchwalony przez uczniów w gÅ‚osowaniu równym, tajnym i powszechnym. Regulamin ten nie może być sprzeczny ze statutem szkoÅ‚y.
3. SamorzÄ…d uczniowski może przedstawiać wnioski wszystkim organom szkoÅ‚y w sprawach dotyczÄ…cych szkoÅ‚y, szczególnie dotyczÄ…cych praw uczniów.
4. Na wniosek dyrektora szkoły samorząd wyraża opinię o pracy nauczyciela.
5. SamorzÄ…d uczniowski może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoÅ‚y wnioski i opinie we wszystkich sprawach danej szkoÅ‚y, a w szczególnoÅ›ci w sprawach dotyczÄ…cych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postÄ™pów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu (i jednocześnie szkolnej rady wolontariatu).
6.Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmuje działania z zakresu wolontariatu.
7.SamorzÄ…d ze swojego skÅ‚adu wyÅ‚ania szkolnÄ… radÄ™ wolontariatu, której zadaniem jest koordynacja dziaÅ‚aÅ„ wolontariackich zebranych spoÅ›ród pomysÅ‚ów zgÅ‚oszonych przez zespoÅ‚y uczniowskie poszczególnych oddziaÅ‚ów klasowych. SzczegóÅ‚owe zasady dziaÅ‚ania wolontariatu (w tym sposób organizacji i realizacji dziaÅ‚aÅ„) w szkole okreÅ›la regulamin wolontariatu, bÄ™dÄ…cy odrÄ™bnym dokumentem.
â…¤
1. W szkole dziaÅ‚a rada rodziców stanowiÄ…ca reprezentacjÄ™ rodziców uczniów.
2. Rada rodziców uchwala regulamin swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci, który jest odrÄ™bnym dokumentem.
3. Rada rodziców może wystÄ™pować do dyrektora i innych organów szkoÅ‚y, organu prowadzÄ…cego szkołę oraz organu sprawujÄ…cego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoÅ‚y.
4. Do kompetencji rady rodziców należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z radÄ… pedagogicznÄ… programu wychowawczo-profilaktycznego,
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,
4) opiniowanie zestawów podrÄ™czników, materiaÅ‚ów edukacyjnych oraz ćwiczeniowych zaproponowanych przez nauczycieli dyrektorowi, przed dopuszczeniem ich do użytku w szkole,
5) opiniowanie oceny dorobku stażu zawodowego nauczycieli oraz pracy nauczycieli,
6) typowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora.
5. W celu wspierania dziaÅ‚alnoÅ›ci statutowej szkoÅ‚y, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych skÅ‚adek rodziców oraz innych źródeÅ‚. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców okreÅ›la regulamin, o którym mowa w ust. 2.
6. Rada rodziców prowadzi dokumentacjÄ™ finansowÄ… zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami prawa.
â…¥
Organy szkoÅ‚y sÄ… zobowiÄ…zane do wspóÅ‚pracy, wspierania dyrektora, tworzenia dobrego klimatu szkoÅ‚y, poczucia wspóÅ‚dziaÅ‚ania i partnerstwa, utrwalania demokratycznych zasad funkcjonowania szkoÅ‚y.
â…¦
1. Organy szkoły pracują na rzecz szkoły, przyjmując zasadę nieingerowania
w swoje kompetencje oraz zasadÄ™ wspóÅ‚pracy, wspóÅ‚dziaÅ‚ajÄ… w realizacji zadaÅ„ wynikajÄ…cych ze statutu i planów pracy szkoÅ‚y.
2. Organy szkoÅ‚y zobowiÄ…zane sÄ… do wyjaÅ›niania motywów podjÄ™tych decyzji, o ile zwróci siÄ™ z takim wnioskiem drugi organ, w terminie nie dÅ‚uższym niż 14 dni od podjÄ™cia decyzji.
3. DziaÅ‚ajÄ…ce w szkole organy prowadzÄ… samodzielnÄ… i swobodnÄ… dziaÅ‚alność, w ramach swoich kompetencji, podejmujÄ… decyzje w oparciu o regulaminy dziaÅ‚alnoÅ›ci. DbajÄ… jednak o bieżące informowanie innych organów szkoÅ‚y o planowych lub podejmowanych decyzjach bezpoÅ›rednio lub poÅ›rednio poprzez dyrektora szkoÅ‚y.
4. Konflikty i spory, wynikające pomiędzy organami szkoły, rozstrzyga dyrektor, po wysłuchaniu zainteresowanych stron.